', {"client_storage":"none"});

Výběr a motivace zaměstnanců

Online marketing » Výběr a motivace zaměstnanců

23.2.2022, Mgr. Liliana Poláková

Jak správně postupovat při výběru a následné motivaci zaměstnanců

Ať jste mala nebo velká firma, výběr a motivace zaměstnanců musí být jednou z nejdůležitějších priorit. Proč? Protože firma jsou lidé. Můžete se snažit jak chcete, ale pokud nemáte loajální a výkonný tým, nikam se neposunete.

Nábor

Začněte u samotného náboru. Mnoho firem opakují stejnou chybu již při náboru. Příklad: rozhodli jste se navýšit počet zaměstnanců, vyhlásili jste výběrové řízení, pověřili osobu kompetentní, aby prováděla pohovory. Začalo první kolo pohovorů, zájemci se hrnou, ale z 50 uchazečů do druhého kola postoupilo 5 osob. Nakonec se ukázalo, že z pěti vybraných osob se na nabízenou pozici hodí jeden. Proč tomu tak je? Jednoduchá odpověď, osoba pověřená výběrem, HR manažer, chcete-li, vyžaduje CV a z 90% se řídí tím, co v něm stojí. První chyba. Do CV můžu napsat co chci, jsem hotový superman.  Je tomu tak ve skutečnosti? Mnohdy ne.

Nesmíte zapomínat na to, že pracovní pohovor je pro uchazeče stresující záležitosti a nemusí se projevit tak, jak by ve skutečnosti měl nebo mohl. Otázky typu: kde jste se o nás dozvěděl, co o nás víte, máte nějaké dotazy? To jsou nesmysly. Kde by se o Vás tak asi dozvěděl? Samozřejmě že na nějakém portálu, kam jste umístili inzerát s nabízenou pozicí. Co o Vás ví? Zhola nic. Proto přišel na pohovor, chce se o Vaší firmě dozvědět víc, to mu musíte říci Vy. Jestli má dotazy? Dotazů má velké množství. 

Věnujte výběru zaměstnanců větší pozornost. Pozvali jste ho na pohovor? Vezměte ho do výrobny, do kanceláře, do prostor, kde by popřípadě mohl pracovat. Ukažte mu čím se Vaše firma zabývá, popovídejte mu o tom. A zde pečlivě pozorujte jak se chová,  verbální i nonverbální projev. Tímto způsobem zjistíte, zda je uchazeč tím pravým pro Vaši společnost.

Rozvoj zaměstnanců

První krok máme za sebou, vybrali jsme nové zaměstnance a co teď? No čekáme, že ihned od prvního dne začne „sypat“ výkony. Ani omylem. Zaučte ho, zaujměte lidský přístup a obrňte se trpělivosti. V uvolněné atmosféře se nový zaměstnanec lépe projeví a rychleji zaučí.

Motivace zaměstnanců

A konečně se dostáváme k meritu věci. Jak motivovat zaměstnance?

a) zjistěte co chtějí a potřebují. Mluvíme zde o nové posile ve Vaší firmě.  Dejte mu prostor, ať se projeví. Schopný zaměstnanec, po pár dnech ve Vaší firmě, zjistí jak vše funguje a hlavně, co by se dalo zlepšit. Tady narážím na komunikační problém: „Máme vše perfektně nastavené tak, aby firma vzkvétala, proč bychom to měli měnit?“. Určitě ano, ale nezapomínejte na to, že je nový, má zkušeností a ví, že změnou zajetých stereotypu může Vaši firmu posunout výš. Jsme u osobního rozvoje zaměstnance.

b) vytvořte  přátelské pracovní prostředí na pracovišti, dejte mu najevo, že je důležitý. Zaměstnanec se musí do práce těšit! Pokud tomu tak nebude, bude ve stresu a nevydá ze sebe nic, anebo rovnou odejde. Co když jste přišli o opravdu schopného zaměstnance?

c) pokud vidíte, že máte schopného a loajálního člověka, zvyšte mu plat, vyplatí se Vám to. Bude velkým přínosem pro Vaši firmu.

Při výběru a motivaci zaměstnanců postupujte jinak, vystupte ze stereotypu a zaškatulkovaných postupu. Bude z Vás dobrý zaměstnavatel prosperující firmy.

Komentáře

Antispamová ochrana: Napište číslo 100 slovem

Online marketing

Nepřihlášený